Hindi Language and the Digital Age: Opportunities and Challenges in Artificial Intelligence, Education, and Social Communication

हिंदी भाषा और डिजिटल युग: कृत्रिम बुद्धिमत्ता, शिक्षा और सामाजिक संचार में संभावनाएँ एवं चुनौतियाँ

Authors

  • Kiran Joshi

DOI:

https://doi.org/10.53573/rhimrj.2025.v12n8.010

Keywords:

Hindi, Digital Age, Social Media, Artificial Intelligence, Language Technology, Cultural Identity

Abstract

The Hindi language has been a major foundation of Indian culture, literature, and society, but in the 21st century, the rapidly developing digital platforms have given its expression, structure, and usage new dimensions. The Internet, social media, e-learning platforms, and artificial intelligence-based technologies have taken Hindi beyond its traditional boundaries, making it globally competitive and relevant. The purpose of this research is to understand the process of Hindi’s digital transformation and to analyze the opportunities and challenges associated with it. The methodology includes content analysis of secondary sources such as research papers, linguistic reports, academic articles, and policy documents. In addition, a comparative study was conducted on the frequency of Hindi usage on digital platforms, structural changes, and its social impact. The findings reveal that the digital age has brought Hindi to new readers and writers. Social media has democratized the expression of Hindi, while natural language processing, machine translation, and artificial intelligence have played a significant role in establishing Hindi in technological applications. However, spelling inconsistencies, lack of standardization, and limitations of technological resources remain major obstacles. Overall, the study makes it clear that digital platforms are strengthening Hindi not only by expanding communication and education but also by empowering cultural identity and linguistic innovation. If balanced coordination is achieved between technological progress, language policy, and content creation, Hindi can establish itself in the near future as a leading global language of the digital age.

Abstract in Hindi Language: हिंदी भाषा भारतीय संस्कृति, साहित्य और समाज का प्रमुख आधार रही है, लेकिन 21वीं सदी में तीव्र गति से विकसित हो रहे डिजिटल माध्यमों ने इसकी अभिव्यक्ति, संरचना और उपयोग को नए आयाम प्रदान किए हैं। इंटरनेट, सोशल मीडिया, ई-लर्निंग प्लेटफ़ॉर्म और कृत्रिम बुद्धिमत्ता आधारित तकनीकों ने हिंदी को पारंपरिक सीमाओं से निकालकर वैश्विक स्तर पर प्रतिस्पर्धी तथा प्रासंगिक बनाया है। इस शोध का उद्देश्य हिंदी भाषा के डिजिटल रूपांतरण की प्रक्रिया को समझना और उससे जुड़ी चुनौतियों एवं संभावनाओं का विश्लेषण करना है। कार्यप्रणाली के अंतर्गत अध्ययन में द्वितीयक स्रोतों जैसे शोध-पत्रों, भाषाई रिपोर्टों, शैक्षणिक आलेखों और नीतिगत दस्तावेज़ों का सामग्री-विश्लेषण किया गया। इसके साथ ही, डिजिटल प्लेटफ़ॉर्म पर हिंदी के प्रयोग की आवृत्ति, संरचनात्मक परिवर्तन और सामाजिक प्रभाव का तुलनात्मक अध्ययन किया गया। निष्कर्षों से यह स्पष्ट हुआ कि डिजिटल युग ने हिंदी को नए पाठकों और लेखकों तक पहुँचाया है। सोशल मीडिया ने हिंदी की अभिव्यक्ति को लोकतांत्रिक रूप दिया है, जबकि प्राकृतिक भाषा प्रसंस्करण, मशीन अनुवाद और कृत्रिम बुद्धिमत्ता ने हिंदी को तकनीकी अनुप्रयोगों में स्थापित करने की दिशा में महत्त्वपूर्ण योगदान किया है। फिर भी वर्तनी असंगति, मानकीकरण की कमी और तकनीकी संसाधनों की सीमाएँ प्रमुख बाधाएँ बनी हुई हैं। समग्र रूप से अध्ययन से यह स्पष्ट होता है कि डिजिटल माध्यम हिंदी भाषा को संचार और शिक्षा के विस्तार के साथ-साथ सांस्कृतिक पहचान और भाषाई नवाचार को भी सशक्त कर रहे हैं। यदि तकनीकी प्रगति, भाषा नीति और सामग्री निर्माण में संतुलित समन्वय स्थापित हो, तो हिंदी निकट भविष्य में डिजिटल युग की अग्रणी वैश्विक भाषा के रूप में स्थापित हो सकती है।

Keywords: हिंदी, डिजिटल युग, सोशल मीडिया, कृत्रिम बुद्धिमत्ता, भाषा-प्रौद्योगिकी और सांस्कृतिक पहचान।

References

श्राव्या. एन्, “हिंदी भाषा और डिजिटल युग: अवसर और चुनौतियाँ,” Int. J. Sci. Res. Eng. Manag., vol. 09, no. 04, pp. 1–6, 2025, doi: 10.55041/ijsrem44869.

पूजा रानी, “डिजिटल युग में हिंदी भाषा की भूमिका”, International Journal of Applied Research, vol. 11, no. 5, pp. 188–191, 2025.

kukan devi, birendra singh, “उच्च शिक्षा के विशेष संदर्भ में राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020,” vol. 9, no. 1, pp. 2020–2023, 2020.

डॉ. रेखा कौशल, “साहित्य लेखन में डिजिटल व्यवस्था का प्रभाव”, International Journal for Multidisciplinary Research, Special Issue, pp. 1–4, 2023.

Y. Zhao and M. Wang, “Digital sociology: origin, development, and prospects from a global perspective,” J. Chinese Sociol., vol. 10, no. 19, pp. 1–21, 2023, doi: 10.1186/s40711-023-00198-1.

G. Meena, S. Arya, N. Janani, P. Pathak, and A. Sharma, “Language in the Digital Age: Trends and Transformations in Online Communication,” Eur. Econ. Lett., vol. 14, no. 1, pp. 41–49, 2023, doi: 10.52783/eel.v14i1.994.

T. Weikmann and S. Lecheler, “Visual disinformation in a digital age: A literature synthesis and research agenda,” New Media Soc., vol. 25, no. 12, pp. 3696–3713, 2023, doi: 10.1177/14614448221141648.

A. M. Guess et al., “A digital media literacy intervention increases discernment between mainstream and false news in the United States and India,” Proc. Natl. Acad. Sci. U. S. A., vol. 117, no. 27, pp. 15536–15545, 2020, doi: 10.1073/pnas.1920498117.

L. Marcos, “The Language Development in the Digital Age: A Review,” 2024, doi: 10.20944/preprints202407.0074.v1.

Dr. Bahramand Shah and Nazish Naz Khaskheli, “Literature in the Digital Age: Challenges and Embracing Opportunities,” Power Syst. Technol., no. March, 2023, [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/378772833

डॉ. रश्मि दीक्षित," डिजिटल प्रौद्योगिकी के आईने में साहित्य, समाज तथा संस्कृति ”, International Journal Of Novel Research And Development, vol. 10, no. 4, pp. a334–a338, 2025.

I. H. Diken, “International journal of early childhood special education (INT-JECSE),” Int. J. Early Child. Spec. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 665–668, 2009, doi: 10.48047/intjecse/v11i2.670544.

डॉ. अनिता प्रजापत, “कृत्रिम बुद्धिमत्ता की भूमिका (हिन्दी भाषा के संदर्भ में)”, International Journal of Education, Modern Management, Applied Science & Social Science, vol. 06, no. 01, pp. 54–57, 2024.

शैलेश शुक्ला," न्यू मीडिया में हिंदी की वर्तमान स्थिति", March, 2021, Retrived from https://www.researchgate.net/publication/341757098.

डॉ. कामना जैन, “हिन्दी भाषा: उन्नति अथवा अवनति पथ पर (एक विश्लेषण)”, Journal of Acharaya Narendra Dev Research Institute, Vol. 31, Jan-Jun 2022.

डा. यतींद्र कटारिया विद्यालंकार, “मीडिया के विविध आयाम से विश्व पटल पर हिंदी का बढता वर्चस्व”, Universe Journal of Education & Humanities, Vol. 7, no. 2, 2020.

डॉ. किरण अग्रवाल, “डिजिटल युग और हिंदी साहित्य”,International Journal of Humanities and Social Science Research, vol. 11, no. 3, pp. 130–132, 2025.

G. Pandey, “International Journal of Arts & Education Research,” Soc. Boycott Untouchability Arundhati Roy’S God Small Things, vol. 2012, no. 2, pp. 82–86, 2012.

गुड्डी बाई मीना,“हिन्दी पत्रकारिता के नए आयाम”, International Journal of Education and Science Research Review,Vol. 9, no. 4, pp. 250–255, 2022.

डॉ. वंदना शर्मा, “विश्व पटल पर हिंदी भाषा: चुनौतियाँ और विस्तार”, RESEARCH REVIEW International Journal of Multidisciplinary, vol. 06, no. 09, pp. 174–178, 2021.

नाज़िश बेगम, “हिंदी साहित्य अनुसंधान में प्रयुक्त पारंपरिक एवं आधुनिक शोध: प्रविधियो का तुलनात्मक विवेचन”, International Journal of Applied Research, vol. 11, no. 3, pp. 366–372, 2025.

Downloads

Published

2025-08-16

How to Cite

Joshi, K. (2025). Hindi Language and the Digital Age: Opportunities and Challenges in Artificial Intelligence, Education, and Social Communication: हिंदी भाषा और डिजिटल युग: कृत्रिम बुद्धिमत्ता, शिक्षा और सामाजिक संचार में संभावनाएँ एवं चुनौतियाँ. RESEARCH HUB International Multidisciplinary Research Journal, 12(8), 60–65. https://doi.org/10.53573/rhimrj.2025.v12n8.010