Development of the Hindi Short Story: From Premchand to the Post-Premchand Era
हिंदी कहानी का विकास: प्रेमचंद से प्रेमचंदोत्तर युग तक
DOI:
https://doi.org/10.53573/rhimrj.2025.v12n8.009Keywords:
Hindi short story, Premchand, Manmohan Singh, LiteratureAbstract
The development of the Hindi short story is a long literary journey whose foundation was laid during the Bharatendu era, but it gained a strong identity in the age of Premchand. Premchand did not view the short story merely as a medium of entertainment, but as a platform for social change and human sensitivity. He gave space in his stories to themes such as rural life, poverty, exploitation, women’s suffering, and caste discrimination, and emphasized a realistic perspective. The period after Premchand, known as the Post-Premchand Era, became an age of new experiments and trends in Hindi short stories. Writers of this era moved beyond social realism to explore psychological analysis, the inner world of the individual, existential questions, complexities of urban life, women’s perspectives, Dalit discourse, and political consciousness. In the Post-Premchand Era, writers such as Nirmal Verma, Amarkant, Phanishwarnath Renu, Bhisham Sahni, Mannu Bhandari, Krishna Sobti, and Uday Prakash enriched Hindi short stories with diverse dimensions—sometimes through sensitivity, sometimes through rebellion, and sometimes through experimentation.
Abstract in Hindi Language: हिंदी कहानी का विकास एक लंबी साहित्यिक यात्रा है, जिसकी नींव भारतेंदु युग में रखी गई, लेकिन इसे सशक्त पहचान प्रेमचंद के युग में मिली। प्रेमचंद ने हिंदी कहानी को सिर्फ मनोरंजन का माध्यम न मानकर उसे सामाजिक बदलाव और मानवीय संवेदना का मंच बनाया। उन्होंने ग्रामीण जीवन, निर्धनता, शोषण, स्त्री पीड़ा, जातिगत भेदभाव जैसे विषयों को अपनी कहानियों में जगह दी और यथार्थवादी दृष्टिकोण को प्रमुखता दी। प्रेमचंद के बाद का समय दृ जिसे प्रेमचंदोत्तर युग कहा जाता है दृ हिंदी कहानी में नए प्रयोगों और प्रवृत्तियों का युग बना। इस युग में लेखकों ने केवल सामाजिक यथार्थ तक सीमित न रहकर मनोवैज्ञानिक विश्लेषण, व्यक्ति की आंतरिक दुनिया, अस्तित्ववादी प्रश्न, शहरी जीवन की जटिलताएं, स्त्री दृष्टिकोण, दलित विमर्श और राजनीतिक चेतना जैसे विषयों को अपनाया। प्रेमचंदोत्तर युग में निर्मल वर्मा, अमरकांत, फणीश्वरनाथ रेणु, भीष्म साहनी, मन्नू भंडारी, कृष्णा सोबती, उदय प्रकाश जैसे लेखकों ने हिंदी कहानी को विविध आयाम दिए दृ कभी संवेदना से, कभी विद्रोह से, कभी प्रयोगों से।
Keywords: शरणार्थी, निराश्रय, व्याख्यायित, विभीषिका, विक्षिप्तावस्था, तकबीर, खूँखार, कत्लगाह, त्रासदी, तालिम
References
डाॅ. वेदप्रकाश अमिताभ, समकालीन हिन्दी कहानी (नयी कहानीः संदर्भ और स्वरूप) पृ. 5
राजेन्द्र यादव, कहानीः स्वरूप और संवेदना (अंतसूत्र) पृ. 1
डाॅ. नगेन्द्र, हिन्दी साहित्य का इतिहास-संपादक डाॅ. नगेन्द्र, पृ. 612
आचार्य रामचन्द्र शुक्ल, हिन्दी साहित्य का इतिहास, पृ. 357
मधुरेश, हिन्दी कहानी का विकास, पृ. 42
नामवर सिंह, नई कहानी, राजकमल प्रकाशन, प्रथम संस्करण, 1966, पृ.53
मधुरेश, हिन्दी कहानी का विकास, लोकभारती प्रकाशन, प्रथम संस्करण, 1996, पृ. 61
आनन्द प्रकाश, जनवादी हिन्दी कहानी का विकास एक परिप्रेक्ष्य, पृ.58