Buddhist markings in the Satavahana frescoes of Ajanta

अजन्ता के सातवाहनकालीन भित्ति चित्रों में बौद्ध अंकन

Authors

  • Dr. Shobharam Dubey Assistant Professor, Department of Sanskrit, B. S. Educational Girls College, Sitapur

DOI:

https://doi.org/10.53573/rhimrj.2022.v09i01.010

Keywords:

Bodhi tree worship, Stupa worship, Sham Jatak, Chadant Jatak, Nagaraja, animal sacrifice

Abstract

The purpose of the paintings of Ajanta is mainly to depict various stories related to the life of Lord Buddha. The rest of the space between the stories has been decorated with vines, animal birds, geometric figures and other varied forms. Cave No. 9, 10, 19, 26 of the thirty caves of Ajanta are Chaitya Mandaps, while the rest are Sangharamas or Viharas. At present, there are only six cave paintings, in which cave nos.-1,2,9,10,16 and 17 are there. From the point of view of time, these paintings are divided into three categories – Satavahana period paintings, Vakataka period paintings and Vakatota period paintings. The oldest paintings are of caves 9 and 10, which are related to the Hinayana sect.

 

Abstract in Hindi Language:

अजन्ता के चित्रों का प्रायोजन मुख्यतः भगवान बुद्ध के जीवन से सम्बन्धित विभिन्न कथाओं का अंकन है। कथांकनों के अनन्तर शेष स्थान को लतापत्रक, पशुपक्षियों ज्यामितिक आकृतियों तथा अन्य वैविध्यपूर्ण रूप सज्जा से अलंकृत किया गया है। अजन्ता के तीस गुफाओं में गुफा सं0- 9,10,19,26 चैत्य मण्डप हैं, जबकि शेष संघाराम अथवा विहार हैं । वर्तमान में मात्र छः गुफाओं के चित्र अवशेष है, जिनमें गुफा सं0-1,2,9,10,16 व 17 हैं। काल की दृष्टि से इन चित्रों को तीन वर्गो मंे विभक्त किया जाता है-सातवाहन कालीन चित्र, वाकाटककालीन चित्र तथा वाकाटकोत्तरकालीन चित्र। सर्वाधिक प्राचीन चित्र गुफा सं0 9 व 10 के हैं, जो कि हीनयान सम्प्रदाय से सम्बन्धित हैं।

Keywords: बोधिवृक्ष पूजा, स्तूप पूजा, साम जातक, छद्दन्त जातक, नागराजा, पशुओं का खेदा।

Published

2022-01-12

How to Cite

Dubey, S. . (2022). Buddhist markings in the Satavahana frescoes of Ajanta : अजन्ता के सातवाहनकालीन भित्ति चित्रों में बौद्ध अंकन. RESEARCH HUB International Multidisciplinary Research Journal, 9(1), 50–54. https://doi.org/10.53573/rhimrj.2022.v09i01.010